Tko zna može i sam

 

 

 

U Podstranskoj reviji u ovih dvadesetak godina pisali smo o brojnim zanimljivostima koje su se dogodile u našem mjestu, no rijetko samo pisali o inovacijama ili ostvarenjima naših mještana. O drvenom motoru kojeg je konstruirao i izradio Frane Šuško  vjerujem da niste čuli, pa vjerujem da je za mještane ovo priča iz prve ruke. Frane Šuško vrijedan je mladić, zaposlen, usto i planinar i član GSS-a, ali i onaj koji je sposoban vlastitim rukama izgraditi ono što poželi. Postavili smo mu nekoliko pitanja:

  • Otkud vam uopće ideja za ovako nešto?
  • Za sve je kriva korona. Kafići nisu radili, ne gledam televiziju, pa sam razmišljao napraviti nekakvo električno vozilo. Između go karta ili motora izbor je pao na motor. Napravio sam nekoliko idejnih skica, a kako sam imao dovoljno kvalitetnog drveta odlučio sam se za drvenu konstrukciju. U stvari sve je sjelo kad sam se nakon potresa u Petrinji, gdje sam proveo neko vrijeme kao član GSS-a iz Splita, vratio kući. Tad mi je sve sjelo, trebao se samo uhvatiti posla.
  • Zašto baš ovakav oblik?
  • Razmišljao sam kakav bi oblik bio, i obzirom da je od drveta red je da ima nekakav retro izgled. Na kraju je ispalo i bolje nego što sam planirao.
  • Koju brzinu postiže?
  • Postiže maksimalnu brzinu od 50 km na sat, a baterija traje nekih 50 km vožnje. Bateriju sam nabavio u češkoj i bolja je nego bi je ovdje mogao nabaviti. Ona je i ionako najskuplji dio motora. Kola su od APN-ca, a motor je od nekih 3 KW snage. Lafet i ležaji su od čelika,  jer drvo nema dovoljnu čvrstoću, ali su skoro svi ostali dijelovi od drveta. Vilica je od jasena, konstrukcija od šperploče, ima ariša, tikovine, trešnje.
  • Je li sve radi?
  • Sve radi. Ima kilometar sat, kočnice, duga kratka svjetla, žmigavce. Sve funkcionira.
  • Imaš li želje patentirati ga?
  • Nisam o tome razmišljao. U stvari sam motor i njegovo korištenje je bilo u sporednom planu, više me je vuklo ideja i realizacija, kako ću ovo, kako ću ono. Sama izgradnja me više inspirirala nego patentiranje ili registriranje. Nemam želje da ovo komercijaliziram. Moja želja je samom izradom ispunjena, a hoću li s njim do plaže ili se vozikati na nekom poligonu nije toliko važno. Čim je uspješno položio probnu vožnju za mene je posao završen.
  • da motor radi savršeno i sam sam se imao priliku uvjeriti napravivši jedan đir. Čak mogu reći da je u nekim preformansama ( startni potisak i buka) u prednosti pred svojom oktanskom braćom. Da li će ovaj prototip ostali samo Franina igračka ili možda biti uzorak za širu proizvodnju, ipak ovisi samo o njegovu konstruktoru i proizvođaču, koji je ovaj motor, od ideje do zadnjeg vijka, izradio potpuno sam, bez ičije pomoći ili savjeta.

Zoran Jurišić

 

Podijelite na:

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.